MINGGU 2
Tarikh : 9.1.12
Hari : Isnin
Kelas | Peralihan |
masa | 1 dan 2 |
Mata pelajaran | BM |
Tajuk | Ibu bapa penyayang |
Objektif | -membaca petikan dengan lancar. -Menjawab 2 daripada 4 soalan yang dikemukakan |
Aktiviti | -bacaan beramai-ramai -perbincangan petikan -perbincangan soalan -membuat latihan |
FU FS | 1.0, 7.0 1.3 (1.1) 7.2 (1.2) |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Sastera |
Nilai | bekerjasama |
BBM/Rujukan | Buku Teks |
Komen/Refleksi | Segelintir tidak memahami bahasa melayu dan ada yang diberi pemulihan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L / 2B |
Masa | 3 dan 4 / 6 dan 7 |
Tajuk | Novel : Di Sebalik Wajah- bab 1 |
Objektif | - Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5 perkataan sukar/peribahasa dalam petikan - Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam novel tersebut - Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan |
FU FS | 1.0, 12.0 1.4(1.4), 12(12.2) |
Aktiviti | - Memberi maksud perbendaharaan kata - Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab 1 - Menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata, peribahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapaan | Bersyukur, tabah |
Unsur | Kesusasteraan Melayu |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | Pelajar dapat memahami dan menghayati cerita dalam bab 1 |
Tarikh : 10.1.12
Hari : Selasa
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Mata pelajaran | BM |
Tajuk | Karangan jenis pengalaman – pengalaman masa cuti |
objektif | Menceritakan pengalaman pada masa cuti dan manfaat yang diperolehi |
FU FS | 1.0 ,7.0,11.0 1.2 (1.1) ,7.2 (1.2) , 11.1 (1.1) |
aktiviti | -penerangan contoh karangan jenis pengalaman -membuat latihan karangan berpandukan buku teks |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Geografi |
nilai | Kerajinan,kesedaran,bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menghasilkan karangan dengan bimbingan guru |
Tarikh : 11.1.12
Hari : Rabu
Kelas | 3M/3D |
Masa | 3 dan 4 / 6 dan 7 |
Mata pelajaran | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Pilihan kerjaya |
objektif | a. Menjawab sebahagian daripada soalan yang dikemukakan b. Menyatakan jenis-jenis kerjaya yang ada di luar dan dalam negara |
Hasil pembelajaran | i. mengenal pasti kenapa individu perlu mengikut kehendak sendiri dalam pilihan kerjaya dan bukan mengikut kehendak orang lain ii. membuat perbandingan kerjaya dari segi kelebihan dan kekurangan kerjaya yang ada di dalam dan luar negara |
Aktiviti | - membaca petikan - Perbincangan petikan - Perbincangan soalan - Membuat latihan |
penerapan | Bimbingan dan kerjaya |
nilai | Bertanggungjawab / keyakinan |
ABM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
masa | 8 dan 9 |
Mata pelajaran | BM |
Tajuk | Ejaan |
Objektif | -mengeja separuh daripada perkataan yang diberikan |
Aktiviti | -pelajar mengeja perkataan -pembetulan ejaan perkataan |
FU FS | 1.0, 7.0 1.3 (1.1) 7.2 (1.2) |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama |
BBM/Rujukan | - |
Komen/Refleksi | Segelintir tidak memahami bahasa melayu dan ada yang tidak dapat mengeja dengan tepat |
Tarikh : 12.1.12
Hari : khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2B /2L |
Masa | 1 dan 2 / 7 dan 8 |
Tajuk | Peribahasa – simpulan bahasa |
Objektif | - membaca dialog dengan intonasi yang sesuai -Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud peribahasa yang diberikan |
FU FS | 1.0, 10.0 1.2(2.1), 10.5(1.5) |
Aktiviti | - Membaca petikan dialog - Perbincangan petikan - Menggariskan peribahasa dalam petikan - Berbincang maksud peribahasa dalam kumpulan - Pembentangan maksud (setiap kumpulan satu peribahasa) - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman dan penulisan |
Penerapan | Pendidikan moral |
Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat memberi maksud hasil perbincangan |
Kelas | Peralihan |
masa | 5 dan 6 |
Mata pelajaran | BM |
Tajuk | Menyusun dialog |
Objektif | -dapat menyusun dialog yang diberikan dengan tepat |
Aktiviti | -membaca petikan beramai-ramai -perbincangan (berpasangan) -perbincangan susunan -menulis dialog dengan urutan yang betul |
FU FS | 1.0 1.1 (1.1) 1.1 (2.1) |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | penulisan |
Penerapan | Pendidikan moral |
Nilai | Hemah tinggi,kerajinan, bertanggungjawab |
BBM/Rujukan | Buku teks |
Komen/Refleksi | Pelajar dapat menyusun dialog dengan bimbingan guru |
Tarikh : 13.1 12
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
kelas | 2B |
masa | 3 dan 4 |
tajuk | Ringkasan -langkah-langkah tingkatkan mutu sukan negara |
objektif | -menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi penting daripada petikan -menghasilkan ringkasan yang baik |
Fu | 1.0 , 8.0 |
FS | 1.1 (1.1) 8.2 (1.2) |
Aktiviti | -Membaca petikan dan perbincangan petikan -Menggariskan isi-isi penting yang berkaitan -Membuat ringkasan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | Pendidikan kesihatan |
nilai | Bertanggungjawab , bekerjasama |
BBM/rujukan | Kertas soalan |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menghasilkan satu ringkasan yang baik |
Kelas | Peralihan |
masa | 6 dan 7 |
Mata pelajaran | BM |
Tajuk | Mengeja dua suku kata |
Objektif | -dapat mengasingkan perkataan yang diberikan dengan menentukan suku kata yang tepat |
Aktiviti | -membaca petikan beramai-ramai -perbincangan suku kata -membuat latihan |
FU FS | 1.0 1.1 (2.1) 1.1 (3.1) |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | penulisan |
Penerapan | Perdagangan |
Nilai | kerajinan |
BBM/Rujukan | Buku teks |
Komen/Refleksi | Pelajar dapat mengeja perkataan dengan suku kata yang betul |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan