RPH MINGGU 29
Tarikh : 18.7 .11
Hari : Isnin
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Sintaksis – ayat majmuk |
Objektif | - melengkapkan ayat dengan kata majmuk yang sesuai |
FU | 6.0 |
FS | 6.3 ( 1.1) |
Aktiviti | - membaca petikan pengumuman beramai-ramai -perbincangan petikan - menyenaraikan ayat majmuk yang terdapat dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama , peka |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 3 |
Tajuk | Bab 7 : Johor menegakkan semula kewibawaan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | b-kegemilangan kerajaan johor- perkembangan persuratan Melayu c. kemerosotan kerajaan johor – perang johor -jambi |
Objektif | i.menyatakan penulis-penulis terkenal johor dan hasil tulisannya ii.menyatakan sebab-sebab kemerosotan Johor |
Hasil pembelajaran | 1.3 menyenaraikan hasil penulisan zaman kegemilangan Johor 2.1 membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan 1.3 menceritakan tentang Perang Johor - jambi |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas - pembentangan pelajar (ikut kumpulan) - rumusan guru |
penerapan | Bekerjasama, cekal ,keberanian |
patriotisme | Menghargai warisan karya agung bangsa kita ,Berwaspada terhadap anasir yang boleh yang boleh merosakkan negara |
BBM/rujukan | Buku teks dan buku rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | Pembentangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas – novel (plot, bahasa, nilai ,pengajaran ) |
Objektif | -mengetahui teknik-teknik plot yang digunakan dalam novel - menyatakan jenis gaya bahasa yang ada dan beberapa nilai serta pengajaran dalam novel |
FU | 10.0 , 7.0 |
FS | 10.6 (3.1) 7.1(1.1) |
Aktiviti | -penerangan guru tentang topik berkaitan - membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan melayu |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 19.7.11
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas – novel (plot, bahasa, nilai ,pengajaran ) |
Objektif | -mengetahui teknik-teknik plot yang digunakan dalam novel - menyatakan jenis gaya bahasa yang ada dan beberapa nilai serta pengajaran dalam novel |
FU | 10.0 , 7.0 |
FS | 10.6 (3.1) 7.1(1.1) |
Aktiviti | -penerangan guru tentang topik berkaitan - membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan melayu |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 7 : Johor menegakkan semula kewibawaan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | c. kemerosotan kerajaan johor –perebutan kuasa - perebutan takhta |
Objektif | i.menceritakan tentang perebutan kuasa dan perebutan takhta di Johor |
Hasil pembelajaran | 1.1 memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor 1.2 menceritakan penglibatan bugis dalam pemerintahan johor |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas - pembentangan pelajar (ikut kumpulan) - rumusan guru |
Penerapan | Bekerjasama, bertanggungjawab |
Patriotism | Mengamalkan sikap bersatu padu |
BBM/rujukan | Buku teks dan buku rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | Pembentangan berjalan lancar |
Tarikh : 20.7.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Pemahaman |
Objektif | -menyatakan maksud beberapa perbendaharaan kata dalam petikan - menjawab 4 daripada 5 soalan yang diberikan |
FU | 1.0 , 7.0 |
FS | 1.4 (1.1) 7.3(1.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan - mencari maksud perkataan dan perbincangan soalan - membuat latihan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Sejarah |
Nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Pemulihan – pasangan kata ganda berentak |
Objektif | - melengkapkan ayat dengan memberi pasangan kata ganda berentak yang sesuai |
FU | 9.0 |
FS | 9.3 ( 1.1) |
Aktiviti | -penerangan guru -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan sendiri |
Tarikh : 21.7.11
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Pemahaman |
Objektif | -menyatakan maksud beberapa perbendaharaan kata dalam petikan - menjawab 4 daripada 5 soalan yang diberikan |
FU | 1.0 , 7.0 |
FS | 1.4 (1.1) 7.3(1.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan - mencari maksud perkataan dan perbincangan soalan - membuat latihan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Sejarah |
Nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Bacaan luas – seni silat |
Objektif | - menyatakan maksud beberapa kosa kata dalam petikan - menjawab sebahagian daripada soalan yang diberikan |
FU | 9.0 |
FS | 9.3 ( 2.1, 3.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan dan kosa kata - menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Am |
Nilai | Kesedaran , bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan sendiri |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 9 |
Tajuk | Bab 7 : Johor menegakkan semula kewibawaan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | c. kemerosotan kerajaan johor –penglibatan Bugis di Johor - pengaruh V.O.C |
Objektif | i.menceritakan tentang penglibatan Bugis di Johor ii. menjelaskan pengaruh V.O.C di Johor |
Hasil pembelajaran | 2.1 menghuraikan peranan Bugis dalam kerajaan Johor 1.4 menyatakan pengaruh V.O. C di Johor 2.2 menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas - pembentangan pelajar (ikut kumpulan) - rumusan guru |
Penerapan | Bekerjasama, bertanggungjawab |
Patriotism | Taat dan setia kepada negara |
BBM/rujukan | Buku teks dan buku rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | Pembentangan berjalan lancar |
Tarikh : 22.7.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L/2F |
Masa | 1 dan 2 / 4 dan 5 |
Tajuk | Kata nama terbitan - berimbuhan awalan |
Objektif | -membina 8 daripada 11 ayat dengan menggunakan kata nama terbitan berimbuhan awalan |
FU | 5.0. , 2.0 |
FS | 5.1 (3.1) 2.4(1.1) |
Aktiviti | -membaca contoh ayat dan menerangkan aspek makna penggunaan bagi setiap kata nama berimbuhan awalan - membina ayat |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membina ayat dengan tepat |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Cuti-cuti Malaysia |
Objektif | -menyanyikan lagu cuti-cuti Malaysia dengan berkesan - mengenal pasti tempat-tempat pelancongan di tempat sendiri |
FU | 2.0 |
FS | 2.2 (1.1, 2.1) |
Aktiviti | -mendengar lagu cuti-cuti Malaysia -menyanyi lagu tersebut dengan lirik yang betul - mencari maksud perkataan dalam seni kata lagu - perbincangan maksud seni kata lagu |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | kewarganegaraan |
Nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks , ICT (nyanyian lagu cuti-cuti Malaysia dan gambar) |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menyanyi dengan baik |