RPH MINGGU 7
Tarikh : 14.2.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Pemulihan -Kata kerja dan ayat tunggal |
Objektif | -Melengkapkan teks dengan kata kerja yang sesuai - menyusun ayat agar menjadi ayat tunggal yang betul |
FU | 1.0 |
FS | 1.3 (1.1) (2.1) |
aktiviti | -Membaca petikan -melengkapkan teks dengan kata kerja yang sesuai -menyusun ayat dengan tepat -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Geografi , kesihatan |
nilai | Kesedaran,pentingnya menjaga pemakanan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 3– kerajaan awal di Asia tenggara |
Sub-tajuk | Kerajaan maritime – Champa dan Chih Tu |
Objektif | - Menyatakan kerajaan di bawah kerajaan maritime - Menyatakan ciri-ciri kerajaan maritime - Memberi contoh hasil pengeluaran |
Hasil pembelajaran | 1.2 Mencirikan kerajaan maritim 1.3 Memberi contoh hasil pengeluaran 1.4 Memerihalkan system pemerintahan dan pentadbiran kerajaan maritime |
aktiviti | -soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru --pelajar membuat catatan |
penerapan | Kesedaran, bangga |
patriotisme | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Antologi – Gema sepi gadis genius-pantun dua kerat |
objektif | -Memberi maksud pantun rangkap demi rangkap - menyatakan tema , persoalan dan sebagainya tentang pantun |
FU | 7.0,11.0 |
FS | 7.5 (2.1) 11.3 (2.1) |
Aktiviti | -membaca pantun -mencari maksud perkataan sukar -memberi maksud pantun -membuat rumusan dari segi tema dan sebagainya -membuat catatan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Bekerjasama,bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar |
Tarikh : 15.2.2011
Hari : Selasa
CUTI UMUM-- SEMPENA MAULIDUL RASUL |
Tarikh : 16.2.2011
Hari :Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Surat tidak rasmi |
Objektif | - Menghasilkan surat tidak rasmi dengan format yang sesuai - Menceritakan secara ringkas pelancongan akua kepada rakan di luar negara |
FU FS | 2.0, 8.0, 9.0 2.1(1.2), 8.2(1.2), 9.2(1.2) |
Aktiviti | - Membaca contoh surat - Penerangan format surat tidak rasmi - Penerangan tentang pelancongan akua - Membuat surat |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | Geografi/sains |
nilai | Bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menghasilkan surat dengan format yang betul |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Rencana –makanan dan vitamin satu keperluan asas |
Objektif | - Memberi sekurang-kurangnya 4 maksud rangkai kata yang diberikan - Menjawab 4 daripada 5 soalan yang diberikan |
FU FS | 2.0, 8.0, 2.2(1.2), 8.5(1.1) |
Aktiviti | - Membaca petikan dengan jelas - Perbincangan petikan - Perbincangan rangkai kata dan soalan - Menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata /rangkai kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | kesihatan/sains/ERT |
nilai | Bertanggungjawab , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Pengayaan -mencantumkan ayat tunggal |
Objektif | -Mencantumkan ayat tunggal menjadi ayat majmuk gabungan dengan kata hubung yang sesuai |
FU | 8.0 |
FS | 8.2 (1.1) (2.2) |
aktiviti | -Membaca contoh ayat -mencantumkan ayat dengan kata hubung yang sesuai -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesihatan |
nilai | Kesedaran,pentingnya mengrtahui gizi makanan yang seimbang |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru |
Tarikh : 17.2.2011
Hari :Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Bacaan luas : mengenalpasti istilah sains |
Objektif | - Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul - Memberi maksud perkataan sukar - Mengenalpasti istilah sains dalam petikan |
FU FS | 8.0 8.2 (1.1 , 3.1) |
Aktiviti | - Membaca petikan dengan jelas - Perbincangan petikan - Mencari maksud perbendaharaan kata - Mengenalpasti istilah sains |
Sistem bahasa | Kosa kata /perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan |
Penerapan | kesihatan/sains |
nilai | Pentingnya menjaga pemakanan dan kesihatan , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Bab 3– kerajaan awal di Asia tenggara |
Sub-tajuk | Kerajaan maritime – kedah tua,majapahit dan srivijaya |
Objektif | - Menyatakan kerajaan di bawah kerajaan maritim - Menyatakan ciri-ciri kerajaan maritime yang berkaitan - Memberi contoh hasil pengeluaran bagi setiap kerajaan |
Hasil pembelajaran | 1.5 Mencirikan kerajaan maritim 1.6 Memberi contoh hasil pengeluaran 1.7 Memerihalkan system pemerintahan dan pentadbiran kerajaan maritime |
aktiviti | -soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru --pelajar membuat catatan |
penerapan | Kesedaran, bangga |
patriotisme | Menghargai sumbangan taamadun awal kita |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 18.2.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L / 2F |
Masa | 1 dan 2 / 4 dan 5 |
Tajuk | Kata Tugas – kata penyambung ayat |
Objektif | - Membina sekurang-kurangnya 5 ayat berdasarkan kata hubung yang diberikan - Melengkapkan 5 daripada 7 ruangan kosong dalam petikan yang diberikan |
FU FS | 2.0, 8.0, 2.2(1.2), 8.5(1.1) |
Aktiviti | - Membaca contoh yang diberikan - Penerangan guru - Membina ayat - Melengkapkan petikan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Pengetahua n am |
nilai | kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan dengan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Dadah musuh negara |
Objektif | - Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul - Melengkapkan 3 daripada 5 ruangan kosong dengan kata hubung yang sesuai |
FU FS | 1.0 1.7 (1.1) (2.1) (3.1) |
Aktiviti | - Membaca petikan dengan jelas - Perbincangan petikan dan maksud perbendaharaan kata - Membuat latihan - Membina ayat berdasarkan gambar |
Sistem bahasa | Tatabahasa- kata hubung |
Aspek bahasa | Penulisan/lisan |
Penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Bertanggungjawab , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat membina ayat secara lisan |