RPH MINGGU 40
Tarikh : 10.10.11
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Morfologi – kata sendi |
Objektif | Menentukan betul atau salah penggunaan kata sendi dalam ayat yang diberikan dan menulis jawapan yang betul |
FU | 6.0 |
FS | 6.5 ( 1.1 , 2.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -menyatakan beberapa kata sendi dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membuat latihan sendiri |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 3 |
Tajuk | Bab 10- sarawak |
Sub-tajuk | Kegiatan sosiobudaya |
Objektif | -mengetahui pendidikan di sarawak -mengenalpasti peraturan adan adat resam, kebudayaan serta agama dan kepercayaan |
Hasil pembelajaran | 1.4 menceritakan cara hidup dan budaya kumpulan etnik di Sarawak 2.1menghubungkaikan kawasan petempatan kumpulan etnik di Sarawak dengan cara hidup dan budaya |
Aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru - kuiz pendek |
Penerapan | Bekerjasama, kesedaran |
Patriotisme | Semangat bermasyarakat |
BBM/rujukan | Buku teks , nota bercetak |
Komen/refleksi | Pelajar mengetahui dan mengenalpasti kegiatan sosiobudaya dan kaitan dengan petempatan etnik di sarawak |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 da 9 |
Komen/refleksi | Tiada P&P- pelajar t2 - cuti |
Tarikh : 11.10.11
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L/2F |
Masa | 1 dan 2 / 3 dan 4 |
Komen/refleksi | Tiada P&P- pelajar t2 - cuti |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 10- sarawak |
Sub-tajuk | Kegiatan ekonomi |
Objektif | -mengetahui pendidikan di sarawak -mengenalpasti peraturan adan adat resam, kebudayaan serta agama dan kepercayaan |
Hasil pembelajaran | 1.6 menyenaraikan jenis kegiatan ekonomi di Sarawak |
Aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -menjawab soalan objektif secara lisan |
Penerapan | Bekerjasama, kesedaran |
Patriotisme | Semangat bermasyarakat |
BBM/rujukan | Buku teks , nota bercetak |
Komen/refleksi | Pelajar mengetahui dan mengenalpasti kegiatan dan jenis ekonomi di sarawak |
Tarikh : 12.10.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Sintaksis- ayat pasif |
Objektif | Menggariskan kata kerja pasif dalam ayat yang diberikan |
FU | 6.0 |
FS | 6.5 ( 1.1 , 2.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -membaca contoh ayat pasif dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membuat latihan sendiri |
Tarikh : 13.10.11
Hari Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Ayat pasif |
Objektif | Menukarkan ayat aktif transitif kepada ayat pasif |
FU | 4.0 |
FS | 4.2 ( 3.1) |
Aktiviti | -membaca contoh contoh ayat pasif -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks ,rujukan BM T2 |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membuat latihan sendiri |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | e-mel- cara –cara menghantar emel |
Objektif | Menggariskan kata kerja pasif dalam ayat yang diberikan |
FU | 10.0 |
FS | 10.1 ( 1.1) 10.2 ( 2.1) |
Aktiviti | -membaca penerangan tentang langkah-langkah menghantar emel |
Sistem bahasa | - |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | Sains dan teknologi |
Nilai | Bangga , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba mengikuti langkah-langkah menghantar emel |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 9 |
Tajuk | Bab 11- Sabah |
Sub-tajuk | - latar belakang sejarah Sabah -masyarakat sabah |
Objektif | -mengetahui latar belakang sabah -mengetahui masyarakat Sabah dan penempatan mereka |
Hasil pembelajaran | 1.1 menceritakan pertalian sejarah Sabah dengan kesultanan Brunei dan kesultanan sulu 1.2 menyenaraikan kumpulan etnik di Sabah 1.3 menyatakan lokasi petempatan kumpulan etnik di sabah |
Aktiviti | -induksi set- keletakan Sabah dan nama ibu negeri Sabah -penerangan guru -sesi soal jawab |
Penerapan | Bekerjasama, kesedaran |
Patriotisme | Semangat bermasyarakat |
BBM/rujukan | Buku teks , nota bercetak |
Komen/refleksi | Pelajar mengetahui dan mengenalpasti jenis masyarakat dan petempatan etnik di sabah |
Tarikh : 14.10.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Ayat seruan |
Objektif | Melengkapkan ayat dengan kata seru yang sesuai |
FU | 3.0 |
FS | 2.2 ( 3.1) |
Aktiviti | -membaca contoh contoh ayat seruan -membuat latihan -perbincangan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks ,rujukan BM T2 |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membuat latihan sendiri |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 4 dan 5 |
Tajuk | Ayat pasif |
Objektif | Menukarkan ayat aktif transitif kepada ayat pasif |
FU | 4.0 |
FS | 4.2 ( 3.1) |
Aktiviti | -membaca contoh contoh ayat pasif -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks ,rujukan BM T2 |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membuat latihan sendiri |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Pemulihan- kata sendi ‘di’ |
Objektif | Melengkapkan ayat dengan kata sendi yang sesuai |
FU | 10.0 |
FS | 10.1 ( 3.1) |
Aktiviti | -penerangan guru -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
Penerapan | Sains dan teknologi |
Nilai | kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba melengkapkan ayat sendiri |
RPH Minggu 40 dikemas kini
BalasPadam