RPH MINGGU 38
Tarikh : 26.9.11
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Seni Mempertahankan Diri |
Objektif | Menjawab 3 daripada 4 soalan yang diberikan |
FU | 9.0 |
FS | 9.1 ( 2.1 , 3.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -penerangan guru -perbincangan petikan dan kosa kata - menjawab soalan berkaitan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | am |
Nilai | Menghargai warisan , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan sendiri |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 3 |
Tajuk | Bab 9 : Warisan Kesultanan Melayu |
Sub-tajuk | - kegiatan ekonomi di negeri-negeri melayu - sukatan dan timbang - social dan budaya |
Objektif | -menyatakan bentuk sukatan dan timbangan yang digunakan - menyatakan jenis tarian dan adat bagi masyarakat melayu |
Hasil pembelajaran | 1.6 menamakan sistem timbangan dan sukatan 1.7menamakan jenis pengangkutan 1.2menyenaraikan peranan setiap jenis susun lapis masyarakat 2.1 menjelasakan peranan susun lapis setiap masyarakat |
Aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
Penerapan | bekerjasama, bangga |
Patriotisme | Bangga dengan warisan |
BBM/rujukan | Buku teks , nota bercetak |
Komen/refleksi | Pelajar mengetahui dan mengenalpasti jenis sukatan dan timbang serta social budaya yang diamalkan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas- latihan novel (teknik plot) |
Objektif | -menyatakan 3 teknik plot yang digunakan dan menghuraikan ketiga-tiga teknik tersebut |
FU | 10.0 ,11.0 |
FS | 10.5 (1.5) ,11.2 (1.2) |
Aktiviti | -pelajar menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan Melayu |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan yang diberikan |
Tarikh : 27.9.11
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Komsas- latihan novel (teknik plot) |
Objektif | -menyatakan 3 teknik plot yang digunakan dan menghuraikan ketiga-tiga teknik tersebut |
FU | 10.0 ,11.0 |
FS | 10.5 (1.5) ,11.2 (1.2) |
Aktiviti | -pelajar menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan Melayu |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan yang diberikan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Kata adjektif – tunggal,apitan, gandaan dan majmuk |
Objektif | -membina sekurang-kurangnya 2 ayat bagi setiap jenis kata adjektif |
FU | 10.0 ,11.0 |
FS | 10.5 (1.5) ,11.2 (1.2) |
Aktiviti | -membaca contoh -penerangan guru -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | Am |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membina ayat sendiri |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 9 : Warisan Kesultanan Melayu |
Sub-tajuk | -Pendidikan - adat resam |
Objektif | -menyatakan 2 jenis pendidikan - menjelaskan tentang adat resam |
Hasil pembelajaran | 1.6 mengumpul maklumat tentang kesenian dan adat resam 1.7 menyatakan jenis pendidikan masyarakat melayu tradisional |
Aktiviti | -sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -membuat catatan |
Penerapan | Bekerjasama, kesedaran |
Patriotisme | Menghargai dan mengamalkan tradisi budaya bangsa |
BBM/rujukan | Buku teks , nota bercetak |
Komen/refleksi | Pelajar mengetahui dan mengenalpasti jenis dan contoh pendidikan serta adat resam melayu |
Tarikh : 28.9.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Kata nafi |
Objektif | Melengkapkan 4 daripada 5 soalan yang diberikan dengan kata nafi yang tepat |
FU | 9.0 |
FS | 9.1 ( 1.1, 2.1 ) |
Aktiviti | -membaca petikan -penerangan guru -perbincangan petikan - membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks , rujukan latihan BM T1 |
Komen /refleksi | Pelajar cuba melengkapakan ayat sendiri |
Tarikh : 29.9.11
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | pemahaman |
Objektif | -menjawab sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan yang diberikan - menyata sebahagian daripada maksud perbendaharaan kata dengan tepat |
FU | 10.0 ,11.0 |
FS | 10.5 (1.5) ,11.2 (1.2) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | Perbendahararan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab sendiri |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
| Bacaan luas – Keunikan Kraf Tangan Sarawak |
Objektif | Menjawab 3 daripada 5 soalan yang diberikan dengan tepat |
FU | 9.0 |
FS | 9.1 ( 1.1, 2.1 ) |
Aktiviti | -membaca petikan -penerangan guru -perbincangan petikan - membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks , rujukan latihan BM T1 |
Komen /refleksi | Pelajar cuba melengkapakan ayat sendiri |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 9 |
Tajuk | - |
Sub-tajuk | - |
Objektif | - |
Hasil pembelajaran | - |
Aktiviti | - |
Penerapan | - |
Patriotisme | - |
BBM/rujukan | - |
Komen/refleksi | TIADA P&P – SESI PETANG BALIK AWAL |
Tarikh : 30.9.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Kata adjektif – tunggal,apitan, gandaan dan majmuk |
Objektif | -membina sekurang-kurangnya 2 ayat bagi setiap jenis kata adjektif |
FU | 10.0 ,11.0 |
FS | 10.5 (1.5) ,11.2 (1.2) |
Aktiviti | -membaca contoh -penerangan guru -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membina ayat sendiri |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 4 dan 5 |
Tajuk | pemahaman |
Objektif | -menjawab sekurang-kurangnya 4 daripada 5 soalan yang diberikan - menyata sebahagian daripada maksud perbendaharaan kata dengan tepat |
FU | 10.0 ,11.0 |
FS | 10.5 (1.5) ,11.2 (1.2) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | Perbendahararan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab sendiri |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
| Bacaan luas – Keunikan Kraf Tangan Sarawak |
Objektif | Menjawab 3 daripada 5 soalan yang diberikan dengan tepat |
FU | 9.0 |
FS | 9.1 ( 1.1, 2.1 ) |
Aktiviti | -membaca petikan -penerangan guru -perbincangan petikan - membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | am |
Nilai | bekerjasama , kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba melengkapkan ayat sendiri |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan