RPH MINGGU 31
Tarikh : 1.8.11
Hari : Isnin
CUTI GANTI -2 JULAI 2011 |
Tarikh : 2.8.11
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L /2F |
Masa | 1 dan 2 / 3 dan 4 |
Tajuk | Karangan – langkah-langkah atasi ancaman dadah dalam kalangan remaja |
Objektif | -menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi dn menghuraikannya dengan jelas |
FU | 8.0 ,12.0 |
FS | 8.4 (1.4) ,12.4 (2 .4) |
Aktiviti | -perbincangan dalam kumpulan -membuat pembentangan -menulis karangan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama , kesedaran |
BBM/rujukan | - |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 8 : kerajaan Negeri-negeri melayu |
Sub-tajuk | -Pengenalan - kerajaan melayu tua - kedah |
Objektif | Menyatakan perbezaan kerajaan melayu tua dan baharu |
Hasil pembelajaran | 1.1 menceritakan asal usul nama kerajaan kedah 1.2 menceritakan pengasasan kerajaan kedah 1.3 menyatakan lokasi kerajaan kedah |
Aktiviti | -penerangan guru -sesi soal jawab -membuat catatan |
Penerapan | Bekerjasama, bertanggungjawab |
Patriotism | Kebanggan terhadap warisan kita |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 3.8.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Nasi lemak kegemaran ramai |
Objektif | -menyatakan bahan-bahan nasi lemak - menyatakan langkah-langkah membuat nasi lemak |
FU | 7.0 |
FS | 7.1 ( 1.1 , 2.1) |
Aktiviti | -membaca bahan-bahan nasi lemak - menjelaskan langkah-langkah menyediakan nasi lemak - menyatakan maksud tersirat di sebalik penyediaan nasi lemak |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | KHB |
Nilai | Bangga dengan warisan |
BBM/rujukan | Buku teks , nasi lemak |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 4.8.11
Hari : khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Forum |
Objektif | -menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi dn menghuraikannya dengan jelas bagi setiap individu dalam kumpulan |
FU | 8.0 ,12.0 |
FS | 8.3 (1.4) ,12.4 (2 .2) |
Aktiviti | -pembentangan dalam kumpulan -ulasan guru -Penilaian PLBS dilaksanakan semasa pembentangan dalam bentuk forum (2 KUMPULAN DINILAI) |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama , kesedaran |
BBM/rujukan | - |
Komen /refleksi | P embentangan tidak begitu lancar kerana ada pelajar yang masih membaca teks |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Mengenal pasti tanda baca |
Objektif | -memberi sekurang-kurangnya satu contoh ayat untuk setiap tanda baca |
FU | 7.0 |
FS | 7.1 ( 2.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -penerangan guru tentang tanda baca dalam petikan - membuat latihan |
Sistem bahasa | Tanda baca |
Aspek bahasa | penulisan |
Penerapan | geografi |
Nilai | kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 9 |
Tajuk | Bab 8 : kerajaan Negeri-negeri melayu |
Sub-tajuk | -Pengenalan - kerajaan melayu tua – perak dan pahang |
Objektif | Menyatakan perbezaan kerajaan melayu bagi perak dan pahang |
Hasil pembelajaran | 1.4 menceritakan asal usul nama kerajaan perak dan pahang 1.5 menceritakan pengasasan kerajaan perak dan pahang 1.6 menyatakan lokasi kerajaan perak dan kedah |
Aktiviti | -soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -kuiz pendek |
Penerapan | Bekerjasama, bertanggungjawab |
Patriotisme | Kebanggaan terhadap warisan kita |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 5.8.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | PROGRAM NILAM |
Objektif | -membaca dan membuat rumusan tentang seberapa banyak buku yang dibaca |
FU | |
FS | |
Aktiviti | -membaca dan membuat rumusan |
Sistem bahasa | - |
Aspek bahasa | - |
Penerapan | - |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku-buku cerita |
Komen /refleksi | memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 4 dan 5 |
Tajuk | Forum |
Objektif | -menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi dan menghuraikannya dengan jelas bagi setiap individu dalam kumpulan |
FU | 8.0 ,12.0 |
FS | 8.3 (1.4) ,12.4 (2 .2) |
Aktiviti | -pembentangan dalam kumpulan -ulasan guru -Penilaian PLBS dilaksanakan semasa pembentangan dalam bentuk forum ( 3 KUMPULAN DINILAI) |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama , kesedaran |
BBM/rujukan | - |
Komen /refleksi | P embentangan tidak begitu lancar kerana ada pelajar yang masih membaca teks |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Pesta Wau |
Objektif | -menceritakan langkah-langkah membuat wau dengan betul berdasarkan gambar |
FU | 10.0 |
FS | 10.3 ( 2.1, 3.1) |
Aktiviti | -membaca petikan pesta wau -penerangan guru tentang petikan - bercerita tentang membuat wau berdasarkan gambar dalam kumpulan |
Sistem bahasa | Penanda wacana |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | PSV |
Nilai | Bangga dengan warisan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
RPH kemas kini sehingga minggu 31.
BalasPadamUntuk makluman & tindakan, refleksi seharusnya mencatat sejauhmana objektif p&p sudah tercapai.
Tambahkan lagi usaha cikgu.
Terima kasih.
htchong
Aslkm Cikgu,
BalasPadamTerima kasih kerana menjemput saya untuk menyemak RPH minggu 31. Saya bangga ckgu dapat menyediakan RPH yang baik. Semoga sihat selalu.