RPH MINGGU 29
Tarikh : 18.7 .11
Hari : Isnin
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Sintaksis – ayat majmuk |
Objektif | - melengkapkan ayat dengan kata majmuk yang sesuai |
FU | 6.0 |
FS | 6.3 ( 1.1) |
Aktiviti | - membaca petikan pengumuman beramai-ramai -perbincangan petikan - menyenaraikan ayat majmuk yang terdapat dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama , peka |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 3 |
Tajuk | Bab 7 : Johor menegakkan semula kewibawaan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | b-kegemilangan kerajaan johor- perkembangan persuratan Melayu c. kemerosotan kerajaan johor – perang johor -jambi |
Objektif | i.menyatakan penulis-penulis terkenal johor dan hasil tulisannya ii.menyatakan sebab-sebab kemerosotan Johor |
Hasil pembelajaran | 1.3 menyenaraikan hasil penulisan zaman kegemilangan Johor 2.1 membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan 1.3 menceritakan tentang Perang Johor - jambi |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas - pembentangan pelajar (ikut kumpulan) - rumusan guru |
penerapan | Bekerjasama, cekal ,keberanian |
patriotisme | Menghargai warisan karya agung bangsa kita ,Berwaspada terhadap anasir yang boleh yang boleh merosakkan negara |
BBM/rujukan | Buku teks dan buku rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | Pembentangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas – novel (plot, bahasa, nilai ,pengajaran ) |
Objektif | -mengetahui teknik-teknik plot yang digunakan dalam novel - menyatakan jenis gaya bahasa yang ada dan beberapa nilai serta pengajaran dalam novel |
FU | 10.0 , 7.0 |
FS | 10.6 (3.1) 7.1(1.1) |
Aktiviti | -penerangan guru tentang topik berkaitan - membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan melayu |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 19.7.11
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas – novel (plot, bahasa, nilai ,pengajaran ) |
Objektif | -mengetahui teknik-teknik plot yang digunakan dalam novel - menyatakan jenis gaya bahasa yang ada dan beberapa nilai serta pengajaran dalam novel |
FU | 10.0 , 7.0 |
FS | 10.6 (3.1) 7.1(1.1) |
Aktiviti | -penerangan guru tentang topik berkaitan - membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan melayu |
Nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 7 : Johor menegakkan semula kewibawaan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | c. kemerosotan kerajaan johor –perebutan kuasa - perebutan takhta |
Objektif | i.menceritakan tentang perebutan kuasa dan perebutan takhta di Johor |
Hasil pembelajaran | 1.1 memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor 1.2 menceritakan penglibatan bugis dalam pemerintahan johor |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas - pembentangan pelajar (ikut kumpulan) - rumusan guru |
Penerapan | Bekerjasama, bertanggungjawab |
Patriotism | Mengamalkan sikap bersatu padu |
BBM/rujukan | Buku teks dan buku rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | Pembentangan berjalan lancar |
Tarikh : 20.7.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Pemahaman |
Objektif | -menyatakan maksud beberapa perbendaharaan kata dalam petikan - menjawab 4 daripada 5 soalan yang diberikan |
FU | 1.0 , 7.0 |
FS | 1.4 (1.1) 7.3(1.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan - mencari maksud perkataan dan perbincangan soalan - membuat latihan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Sejarah |
Nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Pemulihan – pasangan kata ganda berentak |
Objektif | - melengkapkan ayat dengan memberi pasangan kata ganda berentak yang sesuai |
FU | 9.0 |
FS | 9.3 ( 1.1) |
Aktiviti | -penerangan guru -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan sendiri |
Tarikh : 21.7.11
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Pemahaman |
Objektif | -menyatakan maksud beberapa perbendaharaan kata dalam petikan - menjawab 4 daripada 5 soalan yang diberikan |
FU | 1.0 , 7.0 |
FS | 1.4 (1.1) 7.3(1.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan - mencari maksud perkataan dan perbincangan soalan - membuat latihan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Sejarah |
Nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Bacaan luas – seni silat |
Objektif | - menyatakan maksud beberapa kosa kata dalam petikan - menjawab sebahagian daripada soalan yang diberikan |
FU | 9.0 |
FS | 9.3 ( 2.1, 3.1) |
Aktiviti | -membaca petikan -perbincangan petikan dan kosa kata - menjawab soalan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Am |
Nilai | Kesedaran , bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menjawab soalan sendiri |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 9 |
Tajuk | Bab 7 : Johor menegakkan semula kewibawaan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | c. kemerosotan kerajaan johor –penglibatan Bugis di Johor - pengaruh V.O.C |
Objektif | i.menceritakan tentang penglibatan Bugis di Johor ii. menjelaskan pengaruh V.O.C di Johor |
Hasil pembelajaran | 2.1 menghuraikan peranan Bugis dalam kerajaan Johor 1.4 menyatakan pengaruh V.O. C di Johor 2.2 menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas - pembentangan pelajar (ikut kumpulan) - rumusan guru |
Penerapan | Bekerjasama, bertanggungjawab |
Patriotism | Taat dan setia kepada negara |
BBM/rujukan | Buku teks dan buku rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | Pembentangan berjalan lancar |
Tarikh : 22.7.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L/2F |
Masa | 1 dan 2 / 4 dan 5 |
Tajuk | Kata nama terbitan - berimbuhan awalan |
Objektif | -membina 8 daripada 11 ayat dengan menggunakan kata nama terbitan berimbuhan awalan |
FU | 5.0. , 2.0 |
FS | 5.1 (3.1) 2.4(1.1) |
Aktiviti | -membaca contoh ayat dan menerangkan aspek makna penggunaan bagi setiap kata nama berimbuhan awalan - membina ayat |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | am |
Nilai | Bekerjasama, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar cuba membina ayat dengan tepat |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Cuti-cuti Malaysia |
Objektif | -menyanyikan lagu cuti-cuti Malaysia dengan berkesan - mengenal pasti tempat-tempat pelancongan di tempat sendiri |
FU | 2.0 |
FS | 2.2 (1.1, 2.1) |
Aktiviti | -mendengar lagu cuti-cuti Malaysia -menyanyi lagu tersebut dengan lirik yang betul - mencari maksud perkataan dalam seni kata lagu - perbincangan maksud seni kata lagu |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | lisan |
Penerapan | kewarganegaraan |
Nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks , ICT (nyanyian lagu cuti-cuti Malaysia dan gambar) |
Komen /refleksi | Pelajar cuba menyanyi dengan baik |
Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk semakan saya.
BalasPadamBlog cg lengkap dan kemas. Sila kekalkan usaha "murni ini.
It is important to understand that when you are hit with life – disrupting events, you will never be the same again. You either cope or you crumble; you become better or bitter; you emerge stronger or weaker."
RPH sehingga minggu 29 sahaja. RPH minggu 30 & 31 masih belum diterbitkan.
BalasPadamSila rujuk ke jadual semakan RPH yang telah diemel oleh Pengetua pada Semester 1 dan pastikan cikgu mematuhi tarikh-tarikh yang telah ditetapkan.
Terima kasih.
htchong