RPH MINGGU 26
Tarikh : 27.6.2011
Hari : Isnin
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Kita dan undang-undang |
Objektif | - melakonkan situasi yang diberikan dengan berkesan |
FU | 4.0 |
FS | 4.1 ( 1.1 ,3.1) |
aktiviti | -membaca petikan perbualan - perbincangan petikan dan kosa kata -melakonkan situasi yang diberikan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | lisan |
penerapan | kewarganegaraan |
nilai | Kesedaran /bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar dan pelajar melakonkan situasi dengan bantuan guru. |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 6 : kemerostan melaka |
Sub-tajuk | faktor-faktor kemerosotan dan kejatuhan Melaka - menjawab soalan latihan |
Objektif | -Menjawab sebahagian soalan berkaitan dengan tajuk yang berkaitan |
Hasil pembelajaran | 1.1 menyatakan sebab kedatangan portugis ke melaka |
Aktiviti | - menjawab soalan -perbincangan jawapan |
penerapan | bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Amanah dalam mempertahankan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar menjawab soalan dengan tekun |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas – cerpen Dendam |
Objektif | -menceritakan secara ringkas cerpen dendam - memberi maksud beberapa perkataan sukar dalam cerpen -- membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan dan sebagainya |
FU | 8.0,10.0 |
FS | 8.1 (1.3) 10.4 (2.1) |
aktiviti | -Menceritakan secara ringkas -Memberi maksud perbendaharaan kata -membuat rumusan keseluruhan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | kesedaran |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 28.6.11
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas – cerpen capa rengat |
Objektif | -menceritakan secara ringkas cerpen cepa rengat - memberi maksud beberapa perkataan sukar dalam cerpen -- membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan dan sebagainya |
FU | 8.0,10.0 |
FS | 8.1 (1.3) 10.4 (2.1) |
aktiviti | -Menceritakan secara ringkas -Memberi maksud perbendaharaan kata -membuat rumusan keseluruhan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | kesedaran |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 6 : kemerostan melaka |
Sub-tajuk | faktor-faktor kemerosotan dan kejatuhan melaka - kedatangan portugis -sambungan |
Objektif | -Menyatakan sebab –sebab kedatangan portugis |
Hasil pembelajaran | 1.1 menyatakan sebab kedatangan portugis ke melaka |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -mencatat nota |
penerapan | bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Amanah dalam mempertahankan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 29.6.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | PROGRAM NILAM |
Objektif | -membaca seberapa banyak buku cerita |
FU | - |
FS | - |
aktiviti | Membaca buku |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | kesedaran |
BBM/rujukan | Buku cerita |
Komen /refleksi | Berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Karangan |
Objektif | -memberi sekurang-kurangnya 3 isi - menghuraikan isi berserta contoh ketiga-tiga isi |
FU | 12.0, 2.0 |
FS | 12.4 (1.3) 2.4 (3.1) |
aktiviti | -Menyatakan isi -Memberi contoh dan membuat huaraian -menulis karangan |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Rujukan karangan |
Komen /refleksi | P&p berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Imbuhan apitan – pembentukan kata |
Objektif | - membentuk 10 dpd 13 perkataan yang diberikan |
FU | 4.0 |
FS | 4.1 ( 2.1 ,3.1) |
aktiviti | -membaca petikan - perbincangan petikan dan imbuhan dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | kewarganegaraan |
nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Perlu bimbingan guru |
Tarikh : 30.6.2011
Hari : Khamis
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Isyarat jalan raya |
Objektif | - menyatakan peraturan jalan raya dengan symbol yang diberi |
FU | 7.0 |
FS | 7.2 ( 1.1 ,2.1) |
aktiviti | -membaca petikan - perbincangan petikan -menyatakan maksud symbol yang ada |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | pemahaman |
penerapan | kewarganegaraan |
nilai | Bekerjasama, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Bab 6 : kemerostan melaka |
Sub-tajuk | Portugis menguasai melaka |
Objektif | -Menceritakan serba ringkas serangan portugis terhadap melaka |
Hasil pembelajaran | 1.3 menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan portugis 1.4menggambarkan serangan portugis ke atas melaka |
Aktiviti | - sesi soal jawab pelajaran lepas -penerangan guru -mencatat nota |
penerapan | bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Menjana keperkasaan bangsa kita : mengamalkan perpaduan bagi mengelakkan perpecahan |
BBM/rujukan | Buku teks , rujukan i-nota sejarah PMR |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 1. 7.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L /2F |
Masa | 1 dan 2 / 4 dan 5 |
Tajuk | Kata sendi nama |
Objektif | -melengkapkan ayat yang diberikan dengan kata sendi nama yang sesuai |
FU | 6.0, 3.0 |
FS | 6.2 (3.1) 3.1 (2.1) |
aktiviti | -Membaca petikan berkaitan dengan kata sendi -Memberi contoh kata sendi dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks/ rujukan |
Komen /refleksi | P&p berjalan lancar |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Ayat perintah |
Objektif | - melengkapkan ayat dengan kata perintah yang sesuai |
FU | 7.0 |
FS | 7.2 ( 2.1 ,3.1) |
aktiviti | -membaca contoh ayat perintah - penerangan tentang jenis-jenis ayat perintah -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | Sivik dan kewarganegaraan |
nilai | Bekerjasama, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan