RPH MINGGU 19
Tarikh : 9.5.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 & 2 |
Tajuk | Susunan ayat songsang |
Objektif | - membentuk sekurang-kurangnya 6 daripada 10 ayat sususnan biasa menjadi ayat susunan songsang |
FU | 2.0 |
FS | 2.3 ( 1.12.1 ) |
aktiviti | -penerangan guru -membaca petikan perbualan - membentuk ayat susunan songsang |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman/ penulisan |
penerapan | Sains, kemahiran hidup |
nilai | Bekerjasama, tanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P & p berjalan lancar , namun pelajar masih memerlukan bimbingan guru |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas-novel –tema dan persoalan |
Objektif | - menjelaskan tema novel secara terperinci -menyatakan dan menghuraikan persoalan-persoalan yang ada dalam novel |
FU | 10 .0 |
FS | 10.1 (1.1) 10.2 (1.1) |
aktiviti | -penerangan guru -perbincangan dan pembentangan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Bekerjasama,kesedaran |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan antara pelajar berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Latihan |
Objektif | -Menjawab sebahagian daripada soalan objektif yang diberikan |
Hasil pembelajaran | - |
Aktiviti | -pelajar membuat latihan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks, buku latihan sejarah |
Komen/refleksi | memuaskan |
Tarikh : 10.5.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas-antologi – anak penggunting rambut |
Objektif | - menceritakan peristiwa dalam cerpen secara ringkas -menyatakan sekurang-kuranhnya 7 maksud kosa kata dalam petikan |
FU | 10 .0 |
FS | 10.1 (1.1) 10.2 (1.1) |
aktiviti | -penerangan guru -perbincangan dan pembentangan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan Melayu |
nilai | Kasih sayang, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Pembentangan pelajar berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 5: kegemilangan Melaka |
Sub-tajuk | Latihan |
Objektif | -Menjawab sebahagian daripada soalan subjektif yang diberikan |
Hasil pembelajaran | - |
Aktiviti | -pelajar membuat latihan |
penerapan | Kegigihan, , bertanggungjawab,bekerjasama |
patriotisme | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks, buku kerja sejarah |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Tarikh :11.5.11
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F / 2L |
Masa | 1 dan 2 / 5dan 6 |
Tajuk | Karangan fakta |
Objektif | - menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi -menghuraikan ketiga-tiga isi dengan jelas serta contoh yang logic |
FU | 12.0,2.0 |
FS | 12.2 (3.1) 2.2 (3.2) |
aktiviti | -penerangan guru -pembahagian kumpulan dan tajuk/soalan bagi setiap kumpulan -perbincangan dalam kumpulan -pembentangan kumpulan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Bekerjasama |
| Rujukan PMR kertas 2 |
Komen /refleksi | Perbincangan dan pembentangan setiap kumpulan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 & 9 |
Tajuk | Nelayan laut dalam |
Objektif | - menceritakan tugas nelayan sebelum, semasa dan selepas -menyatakan alat-alat tangkapan yang digunakan di tepi pantai dan laut dalam |
FU | 9.0 |
FS | 9.3 ( 1.1, 2.1 ) |
aktiviti | -penerangan guru -perbincangan dalam kumpulan - pembentangan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan |
penerapan | Geografi |
nilai | Bekerjasama, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | P &p berjalan lancar |
Tarikh : 12.5.11
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 & 6 |
Tajuk | Lukisan hasil pertanian dan nelayan |
Objektif | - melukis satu daripada hasil yang berkaitan dengan tajuk yang diberi |
FU | 2.0 |
FS | 2.1 ( 1.1, 2.1 ) |
aktiviti | -penerangan guru -pelajar melukis berdasarkan tajuk yang diberi |
Sistem bahasa | - |
Aspek bahasa | pemahaman |
penerapan | PSV |
nilai | Kesedaran , kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar dapat menghasilkan lukisan yang menarik |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Kegemilangan melaka |
Sub-tajuk | Latihan |
Objektif | -Menjawab sebahagian daripada kedua-dua bahagian soalan |
Hasil pembelajaran | - |
Aktiviti | -perbincangan soalan |
penerapan | bekerjasama |
patriotisme | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks, buku kerja sejarah |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Tarikh : 13.5.11
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | PROGRAM NILAM |
Objektif | - membaca sekurang-kurangnya 1 buku |
FU | - |
FS | - |
aktiviti | -pelajar membaca buku |
Sistem bahasa | Kosa kata/perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | lisan |
penerapan | Pengetahuan am/ sastera |
nilai | kerajinan |
BBM/rujukan | Buku-buku cerita/majalah/akhbar |
Komen /refleksi | Berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 4 dan 5 |
Tajuk | Kata prafrasa- kata penguat |
Objektif | - mengenalpasti jenis kata penguat -membina sekurang-kurangnya 2 ayat bagi setiap kata penguat yang ada |
FU | 7.0 ,10 .0 |
FS | 7.4 (1.1) 10.2 (1.1) |
aktiviti | -mengenalpasti jenis-jenis kata penguat -membina ayat |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | am |
nilai | kesedaran,bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar dapat membina ayat dengan tepat |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 & 6 |
Tajuk | Menulis karangan pendek – kehidupan sehari nelayan di laut |
Objektif | Menulis karangan pendek berdasarkan maklumat yang diberi |
FU | 9.0 |
FS | 9.3 ( 3.1 ) |
aktiviti | -penerangan guru -pelajar menulis karangan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | penulisan |
penerapan | geografi |
nilai | bekerjasama kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar dapat menghasilkan karangan pendek dengan bantuan guru |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan