RPH MINGGU 9
Tarikh : 28 .2. 2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Mengenal pasti ayat induk |
Objektif | - membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul - menggabungkan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 ayat dengan menggunakan kata hubung yang sesuai |
FU | 8.0 |
FS | 8.2 (1.1 , 2.1) |
aktiviti | -Membaca petikan pendek -perbincangan teks dan maksud perkataan sukar -mengenal pasti ayat induk - membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pengetahuan am, kesihatan |
nilai | Kesedaran,hormat-menghormati, hemah tinggi |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca perlu bimbingan guru semasa membaca dan membuat latihan |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 4– Pengasasan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | -Pengenalan - kedatangan parameswara |
Objektif | - Menyatakan tahun pengasasan melaka - Menceritakan secara ringkas kedatangan parameswara |
Hasil pembelajaran | 1.3 menceritakan perjalanan parameswara dari Palembang ke Melaka 1.1 memerihalkan peristiwa pengasasan kesultanan melayu melaka |
aktiviti | -penerangan guru -penjelasan oleh pelajar |
penerapan | Kegigihan, bangga,bekerjasama |
patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
KBT | Kegigihan mencapai cita |
BBM/rujukan | Buku teks ,peta |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menceritakan secara ringkas perjalanan parameswara |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan muhibbah) |
Objektif | -menyatakan maksud pantun rangkap demi rangkap -menyatakan tema dan rumusan keseluruhan pantun |
FU | 1.0 , 10.0 |
FS | 1.4 (1.4) ,10.6 (2.1) |
aktiviti | -membaca pantun -perbincangan maksud -perbincangan /membuat rumusan tentang pantun -membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Perpaduan,bersatu padu |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 1.3.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas-pantun empat kerat(perpaduan dan muhibbah) |
Objektif | -menyatakan maksud pantun rangkap demi rangkap -menyatakan tema dan rumusan keseluruhan pantun |
FU | 1.0 , 10.0 |
FS | 1.4 (1.4) ,10.6 (2.1) |
aktiviti | -membaca pantun -perbincangan maksud -perbincangan /membuat rumusan tentang pantun -membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Perpaduan,bersatu padu |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 4– Pengasasan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | -Asal usul nama Melaka - parameswara membina melaka |
Objektif | - Menyatakan asal-usul nama Melaka - Menceritakan secara ringkas peristiwa pembinaan Melaka - Menyatakan sekurang-kurangya 3 cara pembangunan Melaka oleh parameswara |
Hasil pembelajaran | 1.2 menceritakan asal usul nama melaka 1.4 menyatakan kegigihan dan wawasan parameswara 2.1 menerangkan tindakan parameswara dalam usaha membina melaka |
aktiviti | -penerangan guru -penjelasan oleh pelajar |
penerapan | Kegigihan, bangga,bekerjasama |
patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
KBT | Kegigihan mencapai cita |
BBM/rujukan | Buku teks ,peta |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menceritakan secara ringkas pembinaan dan pembangunan Melaka oleh parameswara |
Tarikh : 2.3.2011
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F /2L |
Masa | 1 dan 2 / 3 dan 4 |
Tajuk | Komsas-pantun empat kerat(agama) |
Objektif | -menyatakan maksud pantun rangkap demi rangkap -menyatakan tema dan rumusan keseluruhan pantun |
FU | 1.0 , 10.0 |
FS | 1.4 (1.4) ,10.6 (2.1) |
aktiviti | -membaca pantun -perbincangan maksud -perbincangan /membuat rumusan tentang pantun -membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Keinsafan, keimanan |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Bacaaan luas – mengatasi ancaman dadah |
Objektif | - membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul - menyatakan 3 langkah atasi ancaman dadah berdasarkan petikan |
FU | 6.0 ,8.0 |
FS | 6.1 (2.1) 8.2 (1.1 , 3.1) |
aktiviti | -Membaca petikan yang diberikan -perbincangan maksud perkataan sukar -perbincangan langkah-langkah atasi ancaman dadah - pembentangan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/ pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am, kesihatan |
nilai | Kesedaran, hemah tinggi, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pengajaran pembelajaran hari ini ditunda pada keesokan hari kerana guru tingkatan menerangkan maklumat tentang SMM kepada pelajar |
Tarikh : 3.3.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Bacaaan luas – mengatasi ancaman dadah |
Objektif | - membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul - menyatakan 3 langkah atasi ancaman dadah berdasarkan petikan |
FU | 6.0 ,8.0 |
FS | 6.1 (2.1) 8.2 (1.1 , 3.1) |
aktiviti | -Membaca petikan yang diberikan -perbincangan maksud perkataan sukar -perbincangan langkah-langkah atasi ancaman dadah - pembentangan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/ pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am, kesihatan |
nilai | Kesedaran, hemah tinggi, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Perbincangaan berjalan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Bab 4– Pengasasan kesultanan melayu Melaka |
Sub-tajuk | - parameswara membina Melaka- sambungan |
Objektif | Menyatakan sekurang-kurangya 3 cara pembangunan Melaka oleh parameswara |
Hasil pembelajaran | 1.4 menyatakan kegigihan dan wawasan parameswara 2.1 menerangkan tindakan parameswara dalam usaha membina melaka |
aktiviti | -penerangan guru -perbincangan antara guru dan pelajar -membuat catatan |
penerapan | Kegigihan, bangga,bekerjasama |
patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
KBT | Kegigihan mencapai cita |
BBM/rujukan | Buku teks ,peta |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Tarikh : 4.3.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L /2F |
Masa | 1 dan 2 / 4 dan 5 |
Tajuk | Komsas-syair nasihat |
Objektif | -menyatakan maksud syair rangkap demi rangkap -menyatakan tema dan rumusan keseluruhan syair |
FU | 1.0 , 10.0 |
FS | 1.4 (1.4) ,10.6 (2.1) |
aktiviti | -membaca syair -perbincangan maksud -perbincangan /membuat rumusan tentang syair -membuat catatan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Lisan,pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Kesedaran , bekerjasama |
BBM/rujukan | Teks komsas, rujukan komsas t2 |
Komen /refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Ejaan |
Objektif | - mencatat /menulis perkataan yang diberikan dengan tepat - mencatat sekurang-kurangnya separuh daripada perkataan dengan tepat |
FU | 6.0 ,8.0 |
FS | 6.1 (2.1) 8.2 (1.1 , 3.1) |
aktiviti | -Mencatat perkataan -perbincangan maksud perkataan sukar – pelajar-pelajar disuruh mencatat ejaan yang betul di papan hitam -pelajar membuat pembetulan -ulasan guru |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/ pemahaman |
penerapan | Pengetahuan am |
nilai | Kesedaran, hemah tinggi, bertanggungjawab , bekerjasama |
BBM/rujukan | - |
Komen /refleksi | Separuh daripada pelajar tidak dapat mengeja perkataan dengan betul |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan