RPH MINGGU 6
Tarikh :7.2.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Kata kerja |
Objektif | -Menyatakan kata kerja daripada petikan - menggariskan kata kerja yang terdapat dalam ayat. |
FU | 1.0 |
FS | 1.3 (1.1) (2.1) |
aktiviti | -Membaca petikan -menyatakan kata kerja dalam petikan -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Pendidikan kesihatan |
nilai | Bekerjasama, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca tidak mengenalpasti kata kerja. |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 3 |
tajuk | Bab 1 – Sejarah dan kita |
Sub-tajuk | Latihan |
Objektif | - Menjawab sebahagian daripada soalan objektif yang diberikan. - Menjawab sebahagian daripada soalan subjektif yang dikemukakan |
aktiviti | -Perbincangan soalan bersama-sama -pelajar membuat pembetulan jawapan |
penerapan | Kesedaran |
patriotisme | Bangga mempelajari sejarah |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku kerja |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancer |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Novel-Di sebalik wajah - Bab 5 dan 6 |
objektif | -Menjawab sekurang-kurangnya 6 soalan yang dikemukakan dengan betul. - menyatakan sekurang-kurangnya 7 perkataan sukar dalam bab 5 dan 6. |
FU | 7.0,11.0 |
FS | 7.5 (2.1) 11.3 (2.1) |
Aktiviti | -menceritakan bab5 dan 6 secara ringkas -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Kerajinan,bekerjasama, menghormati orang lain |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | P&p berjalan dengan lancar |
Tarikh :8.2.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Novel-Di sebalik wajah - Bab 5 dan 6 |
objektif | -Menjawab sekurang-kurangnya 6 soalan yang dikemukakan dengan betul. - menyatakan sekurang-kurangnya 7 perkataan sukar dalam bab 5 dan 6. |
FU | 7.0 , 11.0 |
FS | 7.5 (2.1) , 11.3 (2.1) |
Aktiviti | -menceritakan bab5 dan 6 secara ringkas -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Kerajinan,bekerjasama, menghormati orang lain |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | P&p berjalan dengan lancar |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 2 – Zaman Prasejarah |
Sub-tajuk | Latihan |
Objektif | - Menjawab sebahagian daripada soalan objektif yang diberikan. - Menjawab sebahagian daripada soalan subjektif yaag dikemukakan |
aktiviti | -Perbincangan soalan bersama-sama -pelajar membuat pembetulan jawapan |
penerapan | Kesedaran |
patriotisme | Bangga mempelajari sejarah |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku kerja |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan lancar |
Tarikh : 9.2.2011
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F /2L |
Masa | 1 dan 2 / 3 dan 4 |
Tajuk | Rumusan – bahagian B |
objektif | -Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi yang berkaiatan dengan soalan yang dikemukakan dengan betul. - menghuraikan ketiga-tiga isi dengan jelas |
FU | 2.0 ,8.0 |
FS | 2.2 (1.2) , 8.2 (1.2) |
Aktiviti | -penerangan oleh guru -perbincangan isi dan memberi contoh huraian -membuat rumusan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Kesihatan |
nilai | Kerajinan,bekerjasama, menghormati orang lain |
BBM/rujukan | Kertas soalan/ bahan bercetak |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancer |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Ayat tunggal –Frasa nama+ Frasa kerja |
Objektif | -Mengenalpasti ayat tunggal dalam petikan -memadankan frasa nama dan frasa kerja supaya dapat membina ayat tunggal yang lengkap |
FU | 6.0 |
FS | 6.4 (2.1) (3.1) |
aktiviti | -Membaca petikan -menyatakan ayat tunggal dalam petikan -membuat latihan dengan memadankan frasa yang diberikan untuk membina ayat tunggal |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Sastera |
nilai | Bekerjasama, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Segelintir pelajar terutama yang tidak tahu membaca tidak mengenalpasti ayat tunggal dalam petikan |
Tarikh : 10.2.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Ayat tunggal dan ayat majmuk |
Objektif | -Membina 2 ayat tunggal berdasarkan setiap gambar -mencantumkan dua ayat tunggal untuk membentuk ayat majmuk |
FU | 8.0 |
FS | 8.2 (1.1) (2.2) |
aktiviti | -Membaca contoh ayat yang diberikan - membina ayat sendiri berdasarkan gambar yang diberikan secara lisan -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pendidikan kesihatan |
nilai | Bekerjasama, kesedaran,menjaga kesihatan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar-pelajar dapat membina ayat dengan bimbingan guru |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 9 |
tajuk | Bab 3- kerajaan awal di Asia Tenggara |
Sub-tajuk | Pengenalan ,kerajaan agraria (Angkor dan Funan) |
Objektif | -menyatakan kerajaan awal di AT -mencirikan 2 ciri kerajaan agraria -memberi dua contoh hasil kerajaan agraria |
Hasil pembelajaran | 1.2 mencirikan kerajaan agraria 1.3 memberikan contoh hasil pengeluaran 2.2 membincangkan kepentingan pelabuhan kepada kerajaan awal |
aktiviti | -penerangan guru -pelajar membuat catatan -kuiz pendek |
penerapan | Kesedaran, bangga |
patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P & p berjalan lancar |
Tarikh : 11.2.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L /2F |
Masa | 1 dan 2 / 4 dan 5 |
Tajuk | Kata adjektif |
objektif | -Melengkapkan sekurang-kurangnya separuh daripada petikan dengan kata adjektif yang sesuai - menggariskan sebahagian daripada kata adjektif terbitan dalam petikan yang diberikan. |
FU | 3.0 , 1.0 |
FS | 3.2 (1.2) , 1.1 (1.1) |
Aktiviti | -penerangan oleh guru berdasarkan contoh yang diberi -perbincangan jawapan bersama rakan -membuat latihan |
Sistem bahasa | tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Sains , sejarah |
nilai | Bekerjasama, bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Perbincangan berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab soalan dengan mudah |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Ayat induk dan ayat kecil |
Objektif | -Membina 2 ayat induk dan ayat kecil berdasarkan contoh secara lisan -membuat latihan dengan mengasingkan dua ayat induk dan ayat kecil berdasarkan soalan yang dikemukakan |
FU | 8.0 |
FS | 8.2(3.1) |
aktiviti | -Membaca contoh ayat yang diberikan - membina ayat induk dan ayat kecil secara lisan -membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Penulisan |
penerapan | Pendidikan kesihatan |
nilai | Bekerjasama, kesedaran,menjaga kesihatan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen /refleksi | Pelajar-pelajar dapat membina ayat dengan bimbingan guru |
Tarikh :12.2.2011
Hari : SABTU ( Selasa)
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Novel-Di sebalik wajah - Bab 7 dan 8 |
objektif | -Menjawab sekurang-kurangnya 6 soalan yang dikemukakan dengan betul. - menyatakan sekurang-kurangnya 7 perkataan sukar dalam bab 7 dan 8. |
FU | 7.0 , 11.0 |
FS | 7.5 (2.1) , 11.3 (2.1) |
Aktiviti | -mencari maksud perkataan sukar -menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Kerajinan,bekerjasama, menghormati orang lain |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | PELAJAR DAPAT MENJAWAB SOALAN |
Mata pelajaran | Sejarah |
kelas | 1A |
masa | 7 |
tajuk | Bab 3 – KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA |
Sub-tajuk | Latihan |
Objektif | - Menjawab sebahagian daripada soalan objektif yang diberikan. |
aktiviti | Pelajar menjawab soalan |
penerapan | Kerajinan |
patriotisme | Bangga mempelajari sejarah |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku kerja |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dengan merujuk buku teks |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan