RPH 2
Minggu 2
Tarikh : 10.1.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Ayat tunggal |
Objektif | - Menyatakan 3 ayat tunggal daripada petikan - Menyatakan 3 ayat majmuk daripada petikan |
FU FS | 5.0 5.1(1.1) |
Aktiviti | - Membaca petikan - Perbincangan petikan - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Geografi dan kesihatan |
Nilai | Bersimpati, menghargai, bertanggungjawab |
BBM/Rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | p&p berjalan lancar namun ada segelintir pelajar kurang memahami ayat tunggal |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Novel : Di Sebalik Wajah- bab 1 |
Objektif | - Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5 perkataan sukar/peribahasa dalam petikan - Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam novel tersebut |
FU FS | 1.0, 12.0 1.4(1.4), 12(12.2) |
Aktiviti | - Memberi maksud perbendaharaan kata - Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab 1 |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata, peribahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapaan | Bersyukur, tabah |
Unsur | Kesusasteraan Melayu |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | Pelajar dapat memahami dan menghayati cerita dalam bab 1 |
Tarikh : 11.1.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Karangan – perbualan/dialog |
Objektif | Menghasilkan dialog yang bermutu |
FU FS | 1.0, 12.0 1.2(1.4, 2.1), 12.4(12.2) |
Aktiviti | - Membaca contoh dialog - Penerangan oleh guru - Menghasilkan karangan dialog |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Nilai | Bekerjasama, kesedaran, bertanggungjawab |
Penerapan | Kewarganegaraan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Ada yang dapat menghasilkan karangan jenis dialog dengan baik |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 1 : Sejarah dan kita |
Sub topik | Kemahiran sejarah-pengenalan -definisi sejarah |
Objektif | 1. Memberi contoh peristiwa sejarah negara yang paling penting 2. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 definisi sejarah |
Hasil pembelajaran | 1.2 – Mendifinisikan istilah sejarah |
Aktiviti | - Memberi penjelasan perlunya mempelajari sejarah - Menyatakan peristiwa penting bagi sejarah negara - Memberi maksud definisi sejarah |
Penerapan | Bangga, bersyukur, bekerjasama |
KBT | Bersyukur menjadi rakyat Malaysia |
Patriotisme | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Novel : Di Sebalik Wajah- bab 1 |
Objektif | - Menyatakan maksud sekurang-kurangnya 5 perkataan sukar/peribahasa dalam petikan - Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam novel tersebut |
FU FS | 1.0, 12.0 1.4(1.4), 12(12.2) |
Aktiviti | - Memberi maksud perbendaharaan kata - Menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab 1 |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata, peribahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapaan | Bersyukur, tabah |
Unsur | Sastera |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | Pelajar memahami peristiwa dalam bab 1 |
Tarikh : 12.1.2011
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Karangan fakta |
Objektif | - Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi - Menghuraikan ketiga-tiga isi dengan baik |
FU FS | 1.0, 12.0 1.2(2.1), 12.4(12.2) |
Aktiviti | - Perbincangan secara lisan - Membuat karangan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | Geografi dan kesihatan |
Nilai | Kesedaran, bekerjasama, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Rujukan PMR – mahir karangan |
Komen/refleksi | Dapat menghasilkan karangan fakta dengan baik |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 1 – Sejarah dan kita |
Sub topik | Kemahiran sejarah – ciri-ciri sejarah |
Objektif | - Menyatakan 2 ciri-ciri sejarah - Memberi contoh kedua-dua ciri-ciri sejarah |
Hasil pembelajaran | 1.3 – menyenaraikan ciri-ciri sejarah |
Aktiviti | - Soal jawab pelajaran lepas - Penerangan ciri-ciri sejarah |
Penerapan | Kesedaran |
Patriotisme | Cintakan negara |
KBT | Bersyukur menjadi rakyat Malaysia |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancer |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Sintaksis : Ayat dasar |
Objektif | Menentukan 4 pola ayat dasar berdasarkan ayat yang diberikan |
FU FS | 5.0 5.1(2.1) |
Aktiviti | - Membaca contoh 4 pola ayat dasar - Membuat latihan - Perbincangan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesihatan |
Nilai | Bangga |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat mengelaskan pola ayat dasar dengan bimbingan guru |
Tarikh : 13.1.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Peribahasa – simpulan bahasa |
Objektif | - Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud peribahasa yang diberikan - Melengkapkan sekurang-kurangnya 5 daripada 10 ayat yang diberikan dengan simpulan bahasa yang sesuai |
FU FS | 1.0, 10.0 1.2(2.1), 10.5(1.5) |
Aktiviti | - Membaca petikan - Perbincangan petikan - Menggariskan peribahasa dalam peetikan dan memberi maksud - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Pendidikan moral |
Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Kemudahan awam |
Objektif | - Memberi contoh beberapa kemudahan awam - Menyatakan kepentingan menjaga kemudahan awam |
FU FS | 8.0 8.1(1.1) |
Aktiviti | - Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul - Memadankan kemudahan awam dengan gambar yang sesuai - Perbincangan tentang kepentingan menjaga kemudahan awam |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan |
Penerapan | Kesihatan |
Nilai | Kesedaran, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Tarikh : 14.1.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 1 |
Tajuk | Bab1 : Sejarah dan kita |
Sub topik | Sumber-sumber sejarah |
Objektif | - Menyatakan 2 sumber sejarah - Memberi 2 contoh bagi setiap sumber |
Hasil pembelajaran | 1.4 – Mentafsir dan memberi contoh sumber sejarah 3.2 – Mengelaskan sumber sejarah |
Aktiviti | - Soal jawab pelajaran lepas - Penerangan guru |
Penerapan | Kesedaran |
Patriotisme | Bangga dengan warisan negara |
KBT | Bersyukur jadi rakyat Malaysia |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 4 dan 5 |
Tajuk | Peribahasa – simpulan bahasa |
Objektif | - Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud peribahasa yang diberikan - Melengkapkan sekurang-kurangnya 5 daripada 10 ayat yang diberikan dengan simpulan bahasa yang sesuai |
FU FS | 1.0, 10.0 1.2(2.1), 10.5(1.5) |
Aktiviti | - Membaca petikan - Perbincangan petikan - Menggariskan peribahasa dalam peetikan dan memberi maksud - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Pendidikan moral |
Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Mengenal pasti sebab dan akibat |
Objektif | - Mengenal pasti sebab dan akibat jika kemudahan awam tidak dijaga - Membuat perkataan dengan mencantumkan suku kata - Melengkapkan teks dengan kata nama yang sesuai |
FU FS | 8.0 8.1(2.1) |
Aktiviti | - Perbincangan secara ringkas - Menyebut beberapa perkataan dengan jelas betul - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Lisan, penulisan |
Penerapan | Kesihatan/geografi |
Nilai | Pentingnya menjaga kebersihan, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | P&p berjalan lancar |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan