Minggu 3
Tarikh : 17.1.2011
Hari : Isnin
Mata pelajaran | Bm |
Kelas | Peralihan |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Pengayaan – Kata Nama Khas dan Am, simpulan bahasa |
Objektif | - Mengkategorikan kata nama am dan kata nama Khas - Memadankan simpulan bahasa dengan maksud yang diberikan |
FU FS | 8.0 8.1(1.1), 8.3(3.1) |
Aktiviti | - Penerangan guru - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesihatan |
Nilai | Kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Antologi : Pantun 2 kerat (nasihat) |
Objektif | Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun |
FU FS | 7.0, 10.0 7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4) |
Aktiviti | - Membaca pantun - Perbincangan maksud pantun - Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Pemahaman/lisan |
Penerapan | Pendidikan moral |
nilai | Kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks/komsas/antologi |
Komen/refleksi | Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas |
Tarikh : 18.1.2011
Hari : Selasa
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Karangan fakta |
Objektif | - Menyatakan sekurang-kurangnya 3 isi - Menghuraikan ketiga-tiga isi dengan baik |
FU FS | 1.0, 12.0 1.2(2.1), 12.4(12.2) |
Aktiviti | - Perbincangan secara lisan - Membuat karangan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | Geografi dan kesihatan |
Nilai | Kesedaran, bekerjasama, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Rujukan PMR – mahir karangan |
Komen/refleksi | Dapat menghasilkan karangan fakta dengan baik |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 1 -Sejarah dan kita |
Sub topik | Kaedah pengkajian sejarah |
Objektif | Menyatakan 2 daripada 3 kaedah yang ada |
Hasil pembelajaran | 2.3 – Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah |
Aktiviti | - Seisi soal jawab pelajaran lepas - Penerangan guru |
Penerapan | Kesedaran, kerajinan |
Patriotisme | Berbangga dengan sejarah negara |
KBT | Bangga jadi rakyat Malaysia |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Antologi : Pantun 2 kerat (nasihat) |
Objektif | Memberi maksud sekurang-kurangnya 3 rangkap pantun |
FU FS | 7.0, 10.0 7.5(1.5),10.3, 10.5(1.4) |
Aktiviti | - Membaca pantun - Perbincangan maksud pantun - Membuat rumusan keseluruhan dari segi tema, persoalan, bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Pemahaman/lisan |
Penerapan | Pendidikan moral |
nilai | Kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks/komsas/antologi |
Komen/refleksi | Pelajar dapat memberi maksud dengan jelas |
Tarikh : 19.1.2011
Hari : Rabu
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Surat tidak rasmi |
Objektif | - Menghasilkan surat tidak rasmi dengan format yang sesuai - Menceritakan secara ringkas pelancongan akua kepada rakan di luar negara |
FU FS | 2.0, 8.0, 9.0 2.1(1.2), 8.2(1.2), 9.2(1.2) |
Aktiviti | - Membaca contoh surat - Penerangan format surat tidak rasmi - Penerangan tentang pelancongan akua - Membuat surat |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Penulisan |
Penerapan | Geografi/sains |
nilai | Bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menghasilkan surat dengan format yang betul |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 7 |
Tajuk | Bab 1- Sejarah dan kita |
Sub topik | Kepentingan sejarah – tujuan dan faedah |
Hasil pembelajaran | - Menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah - Mengelaskan iktibar daripada peristiwa bersejarah tersebut - Mengilustrasikan suasana negara pada tahun 2020 |
Ativiti | - Soal jawab pelajaran lepas - Penerangan guru - Perbincanagan tentang suasana negara pada tahun 2020 |
Penerapan | Kesedaran |
Patriotisme | Berbangga dengan sejarah negara |
KBT | Mengilustrasikan negara pada tahun 2020 |
BBM/rujukan | Buku rujukan |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 8 dan 9 |
Tajuk | Sekolah dalam taman – hari pertama di sekolah baru |
Objektif | - Menceritakan secara ringkas perasaan hari pertama di sekolah baharu - Menjawab 2 daripada 4 soalan yang dikemukakan berdasarkan petikan |
FU FS | 2.0 2.1(1.1)(2.1) |
Aktiviti | - Menceritakan secara ringkas perasaan hari pertama di sekolah baharu - Membaca petikan - Perbincangan petikan - Menjawab soalan |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Lisan/pemahaman |
Penerapan | Pendidikan moral |
Nilai | Bekerjasama |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar |
Tarikh : 20.1.2011
Hari : Khamis
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2F |
Masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Kata ganti nama |
Objektif | Melengkapkan petikan yang diberikan dengan kata ganti nama yang sesuai |
FU FS | 3.0, 7.0 3.3(2.2), 7.5(1.5) |
Aktiviti | - Penerangan tentang kata ganti nama - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan melayu |
Nilai | Menghormati |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 5 dan 6 |
Tajuk | Pemulihan dan pengayaan |
Objektif | - Melengkapkan 2 daripada 4 ayat dengan kata ganti nama diri yang sesuai - Menyusun 2 daripada 4 ayat yang diberikan supaya menjadi ayat tunggal yang betul |
FU FS | 8.0 8.1(1.1)(2.1) |
Aktiviti | - Membaca contoh ayat - Perbincangan-melengkapkan ayat dengan kata ganti nama yang sesuai - Menyusun ayat agar jadi ayat tunggal yang betul |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Geografi |
Nilai | Bangga, kerajinan |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat membuat latihan dengan bimbingan guru |
Tarikh : 21.1.2011
Hari : Jumaat
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 1A |
Masa | 1 |
Tajuk | Latihan bab 1 |
Objektif | - Menjawab 3 daripada 5 soalan objektif yang diberikan dengan tepat - Melengkapkan sekurang-kurangnya 2 maklumat berkaitan dengan sejarah dan kita dengan betul |
Aktiviti | - Perbincangan soalan - Membuat latihan |
Penerapan | Berbangga, bersyukur |
Patriotisme | Berbangga dengan sejarah negara |
KBT | Cintakan negara |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | 2L |
Masa | 4 dan 5 |
Tajuk | Kata ganti nama |
Objektif | Melengkapkan petikan yang diberikan dengan kata ganti nama yang sesuai |
FU FS | 3.0, 7.0 3.3(2.2), 7.5(1.5) |
Aktiviti | - Penerangan tentang kata ganti nama - Membuat latihan |
Sistem bahasa | Tatabahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman |
Penerapan | Kesusasteraan melayu |
Nilai | Menghormati |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan |
Mata pelajaran | BM |
Kelas | Peralihan |
Masa | 6 dan 7 |
Tajuk | Bacaan luas – Putrajaya Bandar dalam Taman |
Objektif | - Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul - Menyatakan sekurang-kurangnya 5 maksud perbendaharaan kata berdasarkan petikan - Memberi 3 keistimewaan Putrajaya secara lisan |
FU FS | 5.0 5.2(1.1, 2.1) |
Aktiviti | - Membaca petikan - Perbincangan petikan - Memberi maksud perbendaharaan kata - Menyatakan keistimewaan Putrajaya |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata |
Aspek bahasa | Pemahaman /lisan |
Penerapan | Geografi |
Nilai | Kesyukuran |
BBM/rujukan | Buku teks/kamus |
Komen/refleksi | Memuaskan |
Tarikh : 22.1.2011
Hari : Sabtu (Isnin)
Mata pelajaran | BM |
kelas | Peralihan |
masa | 1 dan 2 |
Tajuk | Makanan untuk Kesihatan |
Objektif | - Membaca petikan dengan jelas - Mengenalpasti makanan yang baik untuk kesihatan - Menjawab sekurang-kurangnya 2 soalan yang diberikan dengan tepat |
FU FS | 1.0 1.3 (1.1,2.1,3.1) |
aktiviti | -membaca petikan dengan jelas -menyatakan jenis-jenis makanan mengikut kesesuaian kumpulan -menjawab soalan yang diberikan berdasarkan pyramid makanan |
Sistem bahasa | Kosa kata |
Aspek bahasa | Lisan/pemahaman |
penerapan | ERT/kesihatan |
nilai | Menghargai, kesedaran |
BBM/rujukan | Buku teks |
Komen/refleksi | memuaskan |
Mata pelajaran | BM |
kelas | 2F |
masa | 3 dan 4 |
Tajuk | Novel- Di sebalik wajah – bab 2 |
Objektif | -menceritakan secara ringkas peristiwa dalam bab 2 - memberi maksud beberapa perkataan sukar /peribahasa -menyatakan watak, tempat dan nilai yang ada dalam bab 2 |
FU FS | 7.0 , 10.0 7.5 (1.5) 10.4 (1.4) |
aktiviti | -Menceritakan secara ringkas - perbincangan maksud kosa kata/peribahasa - menjawab soalan berkaitan watak, nilai dan latar tempat dalam bab 2 |
Sistem bahasa | Perbendaharaan kata/peribahasa |
Aspek bahasa | Pemahaman/lisan |
penerapan | Kesusasteraan melayu |
nilai | Bersyukur, bertanggungjawab |
BBM/rujukan | Teks komsas |
Komen/refleksi | P&p berjalan dengan lancar |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan